Litwa coraz bardziej otwiera się na Białoruś. Powodem Kłajpeda

03-10-19 Promocja 0 comment

Nowy minister transportu Litwy, Polak, Jaroslav Narkevičw ostatnich dniach odwiedził Kłajpedę, a następnie udał się do Mińska.

W litewskim porcie, szef Ministerstwa Transportu rozmawiał z prezesami największym firm transportowych, którym zależy na współpracy między Litwą a Białorusią, jeżeli idzie o transport morski.

W ostatnich dniach w naszej agendzie zwraca się dużą uwagę na Białoruś” – czytamy na litewskim portalu DELFI.lt. – „W związku z informacjami o dążeniach Moskwy do aneksji Białorusi Litwa postanowiła ożywić stosunki litewsko-białoruskie, od kilku lat będące w kryzysie. Administracja litewskiego prezydenta uważa, że Wilno powinno ponownie rozważyć swoje podejście do partnerstwa z Mińskiem i powrócić do ożywionego dialogu” – czytamy.

Litewski portal przypomina, że w ostatnich dniach szef MSZ Litwy Linas Linkevičius w kuluarach Zgromadzenia Ogólnego ONZ spotkał się ze swoim białoruskim odpowiednikiem Ǔładzimirem Makiejem. Sygnały, że relacje między dwoma krajami zostaną zintensyfikowane, potwierdził także minister transportu Jaroslav Narkevič.

We wtorek minister udał się do Mińska, aby omówić aktualne problemy transportowe ze swoimi kolegami z krajów bałtyckich, Polski i Chin, a w środę spotyka się z ministrem transportu i komunikacji Białorusi Alaksiejem Awramienką.

Jak podkreśla agencja informacyjna, w Kłajpedzieminister wysłuchał obaw przedsiębiorców związanych z oficjalnymi oświadczeniami Mińska o możliwości przekierowania części tranzytu z Kłajpedy do Rygi i Windawy na Łotwie (z Łotwą Białoruś współpracuje od wielu lat,  m.in. dzięki kontaktom białoruskiego prezydenta Alaksandra Łukaszneki z szefem łotewskiego MSZ, Edgarsem Rinkēvičsem). Tymczasem białoruski tranzyt stanowi około 35% załadunku całego portu w Kłajpedzie. Sam port wytwarza około 7% PKB Litwy, a łączna działalność związanych z portem przedsiębiorstw około 18% PKB republiki.

Głównymi białoruskimi partnerami portu w Kłajpedzie ,Belaruskalij”, Grodno-Nitrogen, Białoruska Spółka Potasowa oraz Białoruska Spółka Naftowa. Aż 71,7% białoruskich ładunków stanowią nawozy chemiczne i mineralne – jeden z głównych towarów eksportowych Białorusi.

30 % akcji jednego kluczowych przedsiębiorstw w kłajpedzkim porcie  Birių krovinių terminalas, należy do Bełaruskalija”.

Białoruska obecność w Kłajpedzie zawsze była odczuwalna, a dziewięć lat temu zostały zawarteporozumienia na najwyższym szczeblu. W wyniku wizyty prezydent Litwy Dalii Grybauskaitė na Białorusi i jej spotkania z Alaksandrem Łukaszenką białoruskie przedsiębiorstwa zaczęły systematycznie zwiększyć  eksport przez port w Kłajpedzie.

Później stanowiska obu krajów rozeszły się z powodu budowy przez Białoruś elektrowni jądrowej, będącej wg litewskich władz zagrożeniem dla Litwy. Z tego powodu Łukaszenka rozważa możliwość przerzucenia tranzytu towarów na Łotwę.

Łotwa aktywnie się o to stara i zaprosiła Łukaszenkę do złożenia oficjalnej wizyty w Rydze.

Źródło: Nasza Niwa, Biełta, BiełaPAN, Biełorusskij Partizan

Opracowanie BIS — Biuletyn Informacyjny Studium