LETA: Ponad 12 000 osób podpisało się pod petycją o wotum nieufności wobec minister edukacji Łotwy

08-06-24 Promocja 0 comment

Petycję o wotum nieufności dla łotewskiej minister edukacji i nauki Andy Čakšy zainicjowaną przez Łotewski Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Nauki (LIZDA) podpisało dotychczas ponad 12 000 osób. Organizacja kontynuuje liczenie podpisów. Ich ostateczna liczba może jeszcze wzrosnąć.Nauczyciele domagają się podwyżek wynagrodzeń oraz zmiany sytuacji w sprawie nadmiernego obciążenia pedagogów.

 Dwa tygodnie temu LIZDA rozpoczęła zbieranie podpisów pod wotum nieufności dla minister, szczególnie potępiając wprowadzone przez ministerstwo poprawki, które „znacznie pogarszają sytuację pracowników nauki i rujnują prestiż zawodu”. Związek zawodowy uważa jednak, że premier Evika Siliņa nie będzie domagać się dymisji Čakšy. „Jest prawdopodobne, że ona [Čakša] pozostanie na swoim stanowisku, ale ważne jest, aby zobaczyła, jak  postrzegają ją pracownicy sektora edukacji i nauki” – stwierdziła wcześniej przewodnicząca LIZDA Inga Vanaga. Ma nadzieję, że minister „wyciągnie odpowiednie wnioski” i nie będzie nalegała na „zmiany, które pogorszyłyby sytuację pedagogów”.

Čakša potwierdziła, że ​​nie ustąpi ze stanowiska w przypadku wotum nieufności, ponieważ nie widzi dla tego  uzasadnienia.

To nie pierwszy raz, kiedy związek zawodowy domaga się dymisji Čakšy. Ostatni raz miało to miejsce w czerwcu 2023 r. Już wtedy minister odrzuciła wniosek związkowców, podkreślając, że oba  żądania z poprzedniego strajku LIZDA zostały zrealizowane w całości. W sierpniu 2023 r. obie strony  zgodziły się podpisać porozumienie, jednak zdaniem Vanagi związek zawodowy odmówił podpisania porozumienia, ponieważ nie znalazła się w nim kwestia zbalansowania pracy nauczycieli.

Ministerstwo Edukacji i Nauki Łotwy oraz LIZDA nadal nie mają jednolitego stanowiska w kwestii, jak należy równoważyć obciążenie pracą. Resort edukacji nie godzi się na żądania LIZDA dotyczące pożądanego zrównoważenia obciążenia pracą od przyszłego roku szkolnego, ponieważ ministerstwo nie widzi możliwości zapewnienia dodatkowych środków finansowych.

Źródło: LETA.lv

Opracowanie: BIS – Biuletyn Informacyjny Studium