Eurasianet: Azja Środkowa dąży do ułatwienia przepływu towarów

30-04-24 Promocja 0 comment

Państwa Azji Środkowej znoszą bariery handlowe, spełniając warunek wstępny utworzenia jednolitego rynku regionalnego. Ostatnie wysiłki dyplomatyczne przykuły uwagę Kremla, który obawia się, że swobodniejszy handel w Azji Środkowej ułatwi tworzenie omijających Rosje szlaków handlowych.

Stworzenie jednolitego rynku środkowoazjatyckiego umożliwiającego swobodny przepływ towarów i usług jest głównym celem regionalnego planu gospodarczego wspieranego przez Stany Zjednoczone, znanego jako proces B5+1. Plan ten, ogłoszony w marcu, wzywa pięć państw Azji Środkowej – Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan i Uzbekistan – do objęcia wiodącej roli we wspieraniu regionalnego wolnego handlu i dywersyfikacji szlaków eksportowych. Przywódcy Azji Środkowej wydają się być zdecydowani zbadać potencjał B5+1.Uzasadnienie leżące u podstaw B5+1 głosi, że Azja Środkowa posiadająca uproszczone procedury celne, wraz ze skutecznymi mechanizmami ochrony praw własności i rozwiązywania sporów handlowych, będzie w stanie przyciągnąć więcej zachodnich inwestycji. To z kolei sprawi, że szlak handlowy Środkowego Korytarza stanie się najbardziej lukratywną opcją dla samorządów regionalnych i biznesu.

18 kwietnia spotkanie prezydenta Uzbekistanu SzawkataMirzijojewa ze swoim tadżyckim odpowiednikiem EmomaliRachmonem zaowocowało 28 porozumieniami obejmującymi różnorodne obszary polityczne, gospodarcze i społeczne. Dwie umowy mają na celu ułatwienie handlu uzbecko-tadżyckiego, jedna usprawni procedury celne na drogowych, kolejowych i powietrznych punktach kontroli granicznej, a druga dotyczy praw „własności przemysłowej”. Przed wizytą Mirzijojewa około 600 urzędników i przedsiębiorców z obu państw wzięło udział w forum inwestycyjnym w stolicy Tadżykistanu, Duszanbe. Tadżycki serwis informacyjny Asia-Plus podał, że oba kraje pracują nad utworzeniem strefy wolnego handlu na przejściu granicznym Ojbek-Fotechobod, a także budową węzła logistycznego w Andarchan w Dolinie Fergańskiej. Według oficjalnych danych tadżyckich dwustronne obroty handlowe w 2023 roku wyniosły 505 milionów dolarów. Natomiast według jednego z raportów uzbeckich mediów „w nadchodzących latach” urzędnicy zamierzają zwiększyć roczne obroty do 2 miliardów dolarów.

samą kwotę – 2 miliardy dolarów – wskazał jako cel w zakresie obrotów, prezydent Kazachstanu Kasym-ŻomartTokajew po podpisaniu 19 kwietnia szeregu umów dwustronnych z prezydentem Kirgistanu SadyremŻaparowem. Dwie z tych umów dotyczyły środków ułatwiających ruch transgraniczny. Tokajew dodał, że wdrażane są konkretne rozwiązania ułatwiające handel, w tym cyfryzacja odpraw celnych na licznych kazachsko-kirgiskich przejściach granicznych. Modernizacja ma się zakończyć  do 2028 roku.

Po spotkaniu z Żaparowem Tokajew przeprowadził 23 kwietnia rozmowę telefoniczną z uzbeckim kolegą Mirzijojewem. Prawdopodobnie tematem rozmów był handel regionalny. „Podkreślano dynamiczny rozwój stosunków dwustronnych i współpracy na poziomie regionalnym”poinformowało biuro prasowe prezydenta Tokajewa.

Te działania państw Azji Środkowej zmierzające do ułatwienia handlu wydają się niepokoić Moskwę.Opublikowany 21 kwietnia przez „Niezawisimą Gazietę” raport na temat ostatnich wydarzeń dyplomatycznych w Azji Środkowej miał na celu zbagatelizowanie potencjałuazjatyckiego rynku regionalnego.

Alexander Kniaziew z Uniwersytetu MGIMO, jednej z najbardziej prestiżowych rosyjskich uczelni, określił rozmowy o regionalnej integracji gospodarczej jako przedwczesne, wskazując, że żadne wielostronne dyskusje handlowe nie poczyniły postępów w tworzeniu wspólnego rynku. Rzucając wyzwanie wizji B5+1, Kniaziew stwierdził, że to porozumienia dwustronne, a nie „iluzorycznych formatów wielostronnych”, ukształtująhandel regionalny.

W komunikacie wydanym na zakończenie konferencji B5+1 w Ałmaty zauważono, że koszty handlu i tranzytu w śródlądowej Azji Środkowej są o 60% wyższe niż w krajach mających połączenie z morzem, stwierdzając , że„uczestnicy zgodzili się, iż koszty [handlu] można zmniejszyć, usuwając bariery utrudniające przepływ towarów i osób przez granice”. Porozumienia podpisane w połowie kwietnia pokazują, że przywódcy Azji Środkowej poważnie zajmują się tą kluczową kwestią.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium