Azja Środkowa – Chiny szlaki handlowe

28-11-23 Promocja 0 comment

Artykuł opublikowany przez Rossijską Gazetę cytuje rosyjskiego wicepremiera Marata Chusnullina, który podał, że Moskwa chce przedłużyć autostradę M-12 do Chin przez Mongolię. Obecnie M-12 łączy Rosję z Kazachstanem. Zdaniem rosyjskiego wicepremiera, przedłużenie drogi ułatwi rozwój turystyki i transportu naziemnego. Tymczasem mongolska Narodowa Agencja Informacyjna podaje, że Uzbekistan i Mongolia są w trakcie aktualizacji umowy o transporcie drogowym i lotniczym, dążąc do uproszczenia tranzytu z/do Chin. Urzędnicy uzbeccy i mongolscy uzgodnili protokółustaleń mający na celu ułatwienie tranzytu towarów nie tylko między Chinami a Europą, ale także do Iranu, Pakistanu i Indii.

Rząd Kazachstanu rozpoczął budowę obwodnicy kolejowej wokół handlowego węzła kraju, Ałmaty. Obecna infrastruktura wydłuża czas tranzytu towarów nawet o dwa dni.Wolumen przewozów koleją pomiędzy Chinami a Kazachstanem w 2022 roku wyniósł 23 miliony ton; a w tym roku wzrósł o 20%.

Służba prasowa Ministerstwa Transportu Uzbekistanu podaje, że wiceminister Mamanbij Omarow podpisał umowę z przedstawicielami chińskiej firmy HichainLogistics Co na budowę węzłów transportowych w różnych lokalizacjach w całym kraju, w tym w Andiżanie, Nawoji i Karakałpakstanie.

Urzędnicy kirgiscy w dalszym ciągu mają trudności z zapewnieniem wsparcia finansowego dla kirgiskiej części trasy kolejowej Chiny–Kirgistan–Uzbekistan.Wiceminister transportu Kirgistanu Yrysbek Barijew, przemawiając na spotkaniu w Azerbejdżanie, starał się wzbudzić zainteresowanie projektem, mówiąc, że „wzmocni on więzi międzyregionalne” i zwiększy „konkurencyjność regionów”. Wystąpienie Barijewanie doprowadziło jednak do wzrostu zainteresowania wśród inwestorów.

Wiceminister handlu Farchod Wosididżon, uczestnicząc w spotkaniu handlowym w chińskim Xi’an, ujawnił, że w okresie styczeń-wrzesień 2023 handel chińsko-tadżycki wzrósł o 10% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Według służby prasowej Ministerstwa Handlu dwustronna wymiana handlowa niemal się podwoiła w ciągu ostatnich pięciu lat. Ministerstwo nie podało informacji na temat wolumenu wymiany handlowej, co może świadczyć, że jest on dosyć skromny.

Turkmeńscy urzędnicy uczestniczący w 17. posiedzeniu Międzyrządowej Turkmeńsko-Irańskiej Komisji ds. Współpracy Gospodarczej wyrazili chęć zintensyfikowania rozwoju szlaków tranzytowych łączących Iran z Chinami przez Turkmenistan i Kazachstan.Według anonimowych ekspertów cytowanych przez kazachską gazetę Ak Zhaiyk, rozbudowa turkmeńskiej infrastruktury tranzytowej mogłaby skrócić  czas tranzytu towarów między Chinami a Iranem nawet o dwa  tygodnie.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium