Chińskie samochody w Azji Środkowej

20-02-24 Promocja 0 comment

Statystyki importu za rok 2023 pokazują, że chińscy producenci samochodów pokonali zagranicznych konkurentów i stali się dominującym graczem na rynku sprzedaży samochodów w Azji Środkowej.

Państwowa Komisja Skarbowa Kazachstanu podała, że w 2023 r. odprawę celną przeszło nieco ponad 149 000 pojazdów osobowych, zarówno nowych, jak i używanych. Ponad 30% z całkowitej liczby, czyli 45 984, głównie nowych samochodów, przyjechało do kraju z Chin. Gruzja z 39 984 egzemplarzami wysłała kolejną co do wielkości liczbędo Kazachstanu, ale zdecydowana większość to używane/przebudowane modele amerykańskie i europejskie. Kolejnymi eksporterami były Zjednoczone Emiraty Arabskie (20 320 samochodów), Korea Południowa (14 870) i Japonia (11 438). Całkowita wartość importu samochodów do Kazachstanu w 2023 roku sięgnęła około 2,9 miliarda dolarów.

Tymczasem Uzbekistan szybko staje się centrum zarówno produkcyjnym, jak i handlowym chińskich aut. Według Państwowej Agencji Statystycznej w 2023 rokuUzbekistan sprowadził ponad 73 000 pojazdów. Z tego aż 58 076 pochodziło z Chin, a kolejne 454 z Hongkongu, co stanowi około 80% całkowitego importu. Korea Południowa (11 481) i Stany Zjednoczone (2210) pozostają daleko w tyle. Na początku lutego prezydent Uzbekistanu Szawkat Mirzijojew wydał różnym agencjom rządowym instrukcje dotyczące opracowania programów wspierających produkcję pojazdów elektrycznych w kraju. Chiński producent samochodów elektrycznych BYD planuje otworzyć w Uzbekistanie fabrykę pojazdów hybrydowych i elektrycznych. „Osoby odpowiedzialne otrzymały instrukcje dotyczące rozszerzenia wcześniej przyjętychplanów dla branży pojazdów elektrycznych i przyspieszenia realizacji projektów” – oznajmił Mirzijojew w oświadczeniu opublikowanym na prezydenckiej stronie internetowej.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium