Chińskie samochody w Azji Środkowej

01-11-22 Promocja 0 comment

Pierwsze chińskie samochody montowane w Uzbekistanie ruszają w drogę. Chińskie firmy rozszerzają ich produkcję w Azji Środkowej, podczas gdy rosyjskie wycofują się w związku z sankcjami. 27 października cztery modele SUV-ów marki Chery, montowane w fabryce ADM Jizzakh, trafiły do ​​sprzedaży. Chery oferuje kredyty klientom, którzy mogą wydać od 26 000 dolarów za model Tiggo 7 Pro do 40 000 dolarów za Tiggo 8 Pro Max. Przy zaliczce w wysokości 25% oprocentowanie wynosi zero, jeśli kredyt zostanie spłacony w ciągu 36 miesięcy lub 7% przy spłacie kredytu w ciągu 48 miesięcy. Dostępny jest również leasing.

Modele Chery są droższe niż pojazdy produkowane lokalnie przez państwową firmę UzAuto Motors. Popularna Nexia Chevrolet kosztuje około 11 000 dolarów.

Do 2024 roku Chery planuje otworzyć w Uzbekistanie 23 salony. Pierwszy już działa w Taszkencie, a w tym roku mają powstać kolejne w Andiżanie, Ferganie, Namanganie i Samarkandzie.

Zwabiona dodatkowymi korzyściami, takimi jak niższe cła, wiosną firma Wuhu Chery Automobile Co. podpisała umowę na montaż samochodów w fabryce w Wolnej Strefie Ekonomicznej Dzizach. Montaż rozpoczął się w sierpniu. Chiński producent BYD Auto podpisał także niedawno umowę z UzAuto Motors na montaż samochodów w Uzbekistanie.

Chińskie firmy korzystają z luki na rynkach Azji Środkowej, która wytworzyła się z powodu międzynarodowych sankcji związanych z wojną Rosji przeciwko Ukrainie, paraliżujących rosyjski przemysł motoryzacyjny. Wiele popularnych modeli japońskich i europejskich samochodów sprzedawanych w Kazachstanie było wcześniej produkowanych w Rosji. Fabryki te musiały zawiesić produkcję z powodu sankcji., a rosyjski rząd zakazał również eksportu niektórych części zamiennych.

Ponieważ dostawa samochodów z Chin do Kazachstanu trwa nie dłużej niż 18 dni, chińscy producenci są w stanie wypełnić lukę. Podobnie jak kazachskie fabryki. Jak wynika z danych Stowarzyszenia Kazachskiego Biznesu Samochodowego (AKAB), produkcja w Kazachstanie wzrosła o 25% w pierwszych trzech kwartałach tego roku, Produkcja firmy SaryarkaAvtoProm z kustanajskiego regionu, która montuje chińskie samochody pod marką JAC, wzrosła o ponad 28%. Według danych AKAB JAC był piątym najczęściej sprzedawanym samochodem w Kazachstanie w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku, za Chevroletem, Hyundaiem, Kią i Ładą.

Wzrost sprzedaży chińskich samochodów w Kazachstanie rozpoczął się jeszcze przed inwazją Rosji na Ukrainę. Z Chin pochodziło 3,4% nowych samochodów sprzedanych w Kazachstanie w 2021 roku.Stanowi to ponad 4000 sztuk, dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Chery radzi sobie szczególnie dobrze od czasu zawarcia umowy dystrybucyjnej z Astana Motors, szybko stając się jedną z 10 najlepiej sprzedających się marek w Kazachstanie. We wrześniu sprzedaż Chery wzrosła bardziej niż jakiejkolwiek innej marki, co dało jej piąte miejsce w sprzedaży. JAC był na szóstym miejscu.

Podczas wrześniowej wizyty prezydenta Chin Xi Jinpinga w Kazachstanie Astana Motors podpisała umowę na budowę fabryki samochodów marek Chery, Changan i Haval, których już jest dystrybutorem.

Rosyjska Łada, zawsze popularna w Kazachstanie, w zeszłym miesiącu zajmowała szóste miejsce w sprzedaży. Jeśli chodzi o wyniki od początku roku, Łada zajmuje piąte miejsce, a Chery i JAC depczą jej po piętach odpowiednio na szóstym i siódmym miejscu.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium