Czy powstanie linia kolejowa Chiny-Kirgistan-Uzbekistan?

31-05-22 Promocja 0 comment

Chiński rząd przyznał Uzbekistanowi pomoc w wysokości prawie 40 milionów dolarów na finansowanie projektów społecznych. Porozumienie w sprawie pakietu pomocowego w wysokości 250 milionów juanów (około 37,4 miliona dolarów) zostało podpisane 24 maja przez Aziza Woitowa, wiceministra ds. inwestycji i handlu zagranicznego Uzbekistanu oraz ambasadora Chin Jiang Yana.  

Nie sprecyzowano, na co dokładnie zostanie przeznaczona ta stosunkowo skromna kwota, poza stwierdzeniem, że sfinansuje ona społecznie ważne projekty w Uzbekistanie. Jak poinformowało ministerstwo inwestycji i handlu zagranicznego, projekty chińsko-uzbeckiej współpracy technicznej i gospodarczej obejmowały wcześniej takie obszary, jak opieka zdrowotna, edukacja, rolnictwo, woda i transport. Zdrowie, energetyka i rolnictwo mogą znaleźć się wśród sektorów objętych pomocą, sądząc po tematach poruszonych w rozmowach między SardoremUmurzakowem, ministrem inwestycji i handlu zagranicznego Uzbekistanu oraz wicepremierem, a chińskim ministrem spraw zagranicznych Wang Yi w Pekinie w zeszłym miesiącu.  Obaj zgodzili się, że kraje powinny „wykorzystać potencjał współpracy rolniczej” i poszerzyć współpracę w dziedzinie energetyki i opieki zdrowotnej.  

Jednym z projektów w sektorze transportowym, któremu Taszkent niewątpliwie chciałby nadać impuls, jest od dawna dyskutowane połączenie kolejowe między Chinami a Uzbekistanem przez Kirgistan. 20 maja premier Kirgistanu Akylbek Żaparow stwierdził, że jesienią tego roku rozpocznie się budowa kolei, którą nazwał największym projektem w całej historii kirgiskiej niepodległości. Żaparow zaznaczył, że Biszkek oczekuje, iż trzy kraje podpiszą porozumienie w sprawie budowy linii kolejowej przy okazji szczytu Szanghajskiej Organizacji Współpracy w Samarkandzie we wrześniu.

Prezydent Uzbekistanu Szawkat Mirzijojew i chiński przywódca Xi Jinping omawiali kwestię kolei na spotkaniu w Pekinie w lutym, kiedy zgodzili się dążyć do szybkiego jej uruchomienia. Jeśli kolej w końcu zostanie zbudowana, spełniłoby to ambicje Uzbekistanu polegające przekształcenie go w państwo tranzytowe dla ładunków kolejowych zmierzających z Chin do Europy.

Jeśli chodzi o koszty budowy linii kolejowej, którewedług szacunków wyniosą około 8 miliardów dolarów, Chiny mogą dołożyć najwięcej, ale nie planują brać całość budowy na swoje barki, sądząc po niedawnych wypowiedziach ambasadora Jianga.

Niezależnie od tego kluczowy projekt transportowy, który przekształciłby Uzbekistan w kraj tranzytowy dla ładunków kolejowych jadących z Chin na zachód, może ruszyć do przodu, jeżeli Kirgistan wypełni swoje obietnice.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium