Kantar: rynek reklamy w państwach bałtyckich wzrósł o 4,4%
W ubiegłym roku rynek reklamowy w państwach bałtyckich wzrósł o 4,4% do poziomu 305,5 mln euro. Najwięcej pieniędzy wygenerował litewski rynek reklamowy – 116 mln euro, czyli o 4,3% więcej.
Estoński rynek reklamowy w ubiegłym roku wzrósł o 3,1% do 104,3 mln euro, łotewski – o 6% do wartości 85,2 mln euro, wynika z badania rynku reklam w krajach bałtyckich, przeprowadzonych przez agencję „Kantar”.
Główna część środków reklamowych w krajach bałtyckich przypadła telewizji – 113,2 mln euro lub 37% całkowitego rynku. W ciągu roku koszt telewizyjnej reklamy wzrósł o 3%.
Aż 20% budżetu reklamowego w krajach bałtyckich stanowiła reklama internetowa – 60 mln euro, czyli o 4,2% więcej niż przed rokiem.
Wydatki na reklamę „bannerową” w ubiegłym roku wzrosły o 11,9%, do 38,9 mln euro (12,7% budżetu reklamowego), wydatki na reklamę w radiu zwiększyły się o 8,8% do 33,2 mln euro (10,9% ).
Koszt reklamy w gazetach w 2018 wzrósł o 0,3% do 28,9 mln euro i stanowił 9,5% całkowitego budżetu reklamowego. Natomiast wydatki na reklamę w kolorowych magazynach spadły o 6,6% do 18 mln euro (5,9% całkowitego budżetu).
„Kantar” zauważa, że na Litwie i w Estonii nastąpiło obniżenie kosztów reklamy w czasopismach, na Łotwie koszty te wzrosły o 1,5%.
Źródło: DELFI Žinios, Lietuvos rytas, DELFI.lv, Eesti Rahvusringhääling
Opracowanie BIS — Biuletyn Informacyjny Studium