Nowe możliwości transportowe między Chinami a krajami Azji Środkowej

20-12-23 Promocja 0 comment

Według Ministerstwa Transportu Kazachstanu chińska firma Shipbuilding Industry Corp. bada możliwość budowy obiektów kontenerowych w kazachskich miastach portowych Aktau i Kuryk. W oświadczeniu ministerstwa dodano, że China Railways Group Ltd. „wyraziła zainteresowanie projektami modernizacji istniejących tras i budowy nowych linii kolejowych”.

Dotychczasowe rozmowy nie zaowocowały konkretnymi porozumieniami. Władze kolei kirgiskich (KTZ) twierdzą, że w pierwszych 10 miesiącach 2023 roku kolejowy ruch towarowy w kraju wzrósł o 15% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.Według KTZ, w okresie od stycznia do października ładunki przewiezione kolejami kirgiskimi wyniosły 7,45 miliona ton. KTZ dodały również, że wdrożenie korytarzy multimodalnych, w tym plany rozwoju nowej linii kolejowej Chiny-Uzbekistan-Kirgistan, pomogło zwiększyć ruch towarowy.

Nowy projekt miał problemy z pozyskaniem inwestorów. Na niedawnej konferencji prasowej zastępca dyrektora KTZ Dastan Usubakunow oszacował koszt kolei chińsko-uzbecko-kirgiskiej na 4 miliardy dolarów. W zakresie rozwoju lotnictwa Ministerstwo Spraw Zagranicznych Kirgistanu poinformowało, że od 12 grudnia chiński przewoźnik Loong Air rozpocznie obsługę nowego połączenia między Biszkekiem a Chengdu. Wstępne plany przewidują dwa loty tygodniowo pomiędzy obydwoma miastami. Równolegle urzędnicy chińscy i tadżyccy prowadzili rozmowy na temat otwarcia nowego połączenia lotniczego między obydwoma krajami.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium