Ukraina: Krytycznie niski udział języka ukraińskiego w sieciach społecznościowych

07-11-20 Promocja 0 comment

Użycie języka ukraińskiego w ukraińskich sieciach społecznościowych jest niepokojąco niskie: tylko co szósty post (16%) pisany jest w tym języku. Podobnie wyglądają konta osobiste i  profile organizacji. Co więcej, zasięg postów w języku ukraińskim jest średnio 13 razy mniejszy niż zasięg postów rosyjskojęzycznych. Świadczą o tym opublikowane 6 listopada wyniki badania przeprowadzonego przez Centrum Analizy Treści dla ruchu „Przestrzeń wolności”.

Badanie pokazało, że tylko w czterech obwodach Ukrainy –  iwanfrankowskim, rówieńskim, lwowskim i wołyńskim – niewiele ponad połowa treści w mediach społecznościowych jest pisana po ukraińsku. Pozostałe regiony kraju nie osiągają 50%.

Według analizy, najbardziej zrusyfikowane są ukraińskie segmenty rosyjskich sieci społecznościowych (VKontakte – około 4% zawartości w języku ukraińskim oraz Odnoklassniki – około 2%), jednak również na YouTube  niewiele jest ukraińskich treści (3%). Z kolei najbardziej zukrainizowaną siecią społecznościową pozostają TikTok (36%), Facebook (27%) oraz Twitter (21%). 

Zdaniem szefa działu analitycznego Centrum Analizy Treści Serhija Stukanowa, najbardziej szokujące jest to, że liczba postów w języku ukraińskim (16%) jest znacznie niższa, niż  osób, mówiących po ukraińsku w domu (63%) lub w pracy (70%).

Źródło: Ukraińska Prawda 

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium