Ukraina: Krytycznie niski udział języka ukraińskiego w sieciach społecznościowych
Użycie języka ukraińskiego w ukraińskich sieciach społecznościowych jest niepokojąco niskie: tylko co szósty post (16%) pisany jest w tym języku. Podobnie wyglądają konta osobiste i profile organizacji. Co więcej, zasięg postów w języku ukraińskim jest średnio 13 razy mniejszy niż zasięg postów rosyjskojęzycznych. Świadczą o tym opublikowane 6 listopada wyniki badania przeprowadzonego przez Centrum Analizy Treści dla ruchu „Przestrzeń wolności”.
Badanie pokazało, że tylko w czterech obwodach Ukrainy – iwanfrankowskim, rówieńskim, lwowskim i wołyńskim – niewiele ponad połowa treści w mediach społecznościowych jest pisana po ukraińsku. Pozostałe regiony kraju nie osiągają 50%.
Według analizy, najbardziej zrusyfikowane są ukraińskie segmenty rosyjskich sieci społecznościowych (VKontakte – około 4% zawartości w języku ukraińskim oraz Odnoklassniki – około 2%), jednak również na YouTube niewiele jest ukraińskich treści (3%). Z kolei najbardziej zukrainizowaną siecią społecznościową pozostają TikTok (36%), Facebook (27%) oraz Twitter (21%).
Zdaniem szefa działu analitycznego Centrum Analizy Treści Serhija Stukanowa, najbardziej szokujące jest to, że liczba postów w języku ukraińskim (16%) jest znacznie niższa, niż osób, mówiących po ukraińsku w domu (63%) lub w pracy (70%).
Źródło: Ukraińska Prawda
Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium