W Uzbekistanie drożeje paliwo

10-01-24 Promocja 0 comment

Od 1 styczni, po wygaśnięciu tymczasowego zawieszenia akcyzy na benzynę samochodową AI-80, cena tego najbardziej poszukiwanego paliwa w Uzbekistanie znacząco wzrosła. Ceny na prywatnych stacjach benzynowych kształtują się obecnie na poziomie około 8800 sum (0,71 dolara) za litr. Zerowa stawka akcyzy na lokalną i importowaną benzynę AI-80 została wprowadzona w grudniu 2022 roku w związku z ograniczeniami pracy stacji benzynowych sprzedających metan, którego brak następuje z reguły w okresach szczytowego zużycia w styczniu. Wielu kierowców w Uzbekistanie napędza swoje samochody zarówno metanem, jak i benzyną, i zazwyczaj wybierają paliwo kierując się dostępnością cenową. Polityka ograniczania czasu pracy stacji metanu obowiązuje od 2018 roku i ma na celu łagodzenie niedoborów spowodowanych zapotrzebowaniem na ten gaz do ogrzewania domów, szkół, szpitali i innych obiektów użyteczności publicznej.

Kraj stanął w obliczu szczególnie dotkliwego niedoboru gazu ziemnego w wyniku wyjątkowo mroźnej zeszłej zimy. We wszystkich regionach zgłoszono problemy z ogrzewaniem. Początkowo zerowa stawka akcyzy miała obowiązywać tylko przez kilka miesięcy, ale w marcu prezydent przedłużył ulgę akcyzową do końca roku, aby „zapewnić stabilność cen”.

Uzbeknieftiegaz, czyli UNG, państwowy koncern energetyczny, rozpoczął import AI-80 z Rosji, aby załatać deficyt rynkowy. Gwałtowny wzrost cen AI-80, powszechnie zwanej „benzyną ludową”, w środku zimy, jak można się było spodziewać, wywołał niezadowolenie społeczne. Rząd twierdzi jednak, że rezygnacja z podatku akcyzowego na paliwo powoduje niepotrzebne straty w dochodach państwa. Ministerstwo Energetykiszacuje niedobory na kwotę około 1,2 biliona sum (około 100 milionów dolarów). „To zwolnienie przyniosło więcej korzyści właścicielom firm niż zwykłym ludziom”skomentowało ministerstwo na portalu Gazeta.uz. Ministerstwo zauważyło, że część prywatnych stacji benzynowych osiąga zyski, sprzedając po zawyżonej cenie benzynę wyprodukowaną w ramach UNG. Władze zapewniły, że zapasy benzyny, w tym AI-80, wystarczą na pokrycie zapotrzebowania i nie będzie braków , jakie regularnie obserwuje się w ostatnich latach. Urzędnicy ds. energetyki szacują, że dzienne zapotrzebowanie na benzynę wzrasta z około 5 000 ton do 8 000 ton w chłodniejszych okresach.Większość tego – około 7500 ton – przypada na AI-80.

Wszystko to ma również aspekt środowiskowy. Jako paliwo niższej jakości AI-80 stwarza większe ryzyko niż paliwa sprzedawane w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Pod koniec ubiegłego miesiąca Szerzod Chabibullajew, szef uzbeckiej służby meteorologicznej Uzgidromet, uznał AI-80 za jedną z głównych przyczyn zanieczyszczenia powietrza w Taszkencie, zwłaszcza zimą. W 2020 roku UNG ogłosiło plany zaprzestania produkcji AI-80, co miało nastąpić po modernizacji istniejących rafinerii ropy naftowej. Nie jest jednak jasne, na jakim etapie są te wysiłki.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium