Kazachstan: sankcje wobec Rosji jako impuls rozwoju

12-03-22 Promocja 0 comment

Kazachstan planuje zwiększyć wielkość ładunków przez Morze Kaspijskie, ponieważ rosną problemy związane z transportem towarów przez obciążoną sankcjami Rosję.

7 marca służba prasowa rządu poinformowała, że ​​większa ilość towarów zostanie przesłana trasą obejmującą porty Aktau i Kuryk, przez Morze Kaspijskie w kierunku Baku w Azerbejdżanie, a następnie ponownie wyładowana na statki w portach czarnomorskich Batumi i Poti w Gruzji.

Ten zależny od połączeń kolejowych i morskich korytarz logistyczny, znany jako Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy (TMST), powstał w 2017 roku, na mocy porozumienia między Azerbejdżanem, Gruzją i Kazachstanem,  we współpracy z Chinami, Turcją i Ukrainą. Trasa omija Rosję. Kazachstan wykorzystuje ten korytarz głównie do eksportu do Europy produktów petrochemicznych, metali żelaznych i nieżelaznych, skroplonego gazu, węgla, zbóż, nasion oleistych i innych produktów roślinnych.

Trasa, znana również jako Środkowy Korytarz, nigdy nie była wykorzystana w pełni. Minister przemysłu i rozwoju Infrastruktury Kairbek Uskenbajew powiedział, że obciążenie w portach Aktau i Kuryk wynosi tylko 23% przepustowości. Jednak od 2017 roku ruch na TMST stale rośnie. W roku uruchomienia trasy korytarzem wysłano około 300 kontenerów. Tylko w pierwszej połowie 2021 roku liczba ta wzrosła do ponad 7000. Eksporterzy z Chin, którzy postrzegają TMST jako bardziej opłacalną i szybszą opcję transportu niż podróże przez oceany, mają istotny wkład w zwiększenie wolumenu ładunków.

Wydaje się, że najszybszy zysk, który Kazachstan osiągnie ze swojej gotowości do transportu większej ilości towarów przez Morze Kaspijskie będzie pochodziłze sprzedaży zboża do Turcji. Gwałtowny wzrost światowych cen zbóż od początku wojny na Ukrainie – ceny osiągnęły rekordowy poziom 430 dolarów za tonę – oznacza, że ​​eksport stał się bardzo opłacalny.

Źródło: Eurasianet

Opracowanie BIS – Biuletyn Informacyjny Studium